Achter een goed logo zit een filosofie. Succesvolle logo’s vertellen dan ook een verhaal en dragen de kernwaarden van een organisatie uit. Om daar precies op aan te sluiten, ondergaan veel logo’s dan ook een restyling na verloop van tijd. Ze veranderen meestal niet drastisch, maar door subtiele veranderingen toe te passen, past het logo beter bij de organisatie en de ontwikkeling die het bedrijf heeft doorgemaakt.

Wat kost een logo?

Je hebt heel wat verschillen in kwaliteit van logo’s. Sommige zijn simpel, zoals bijvoorbeeld het logo van Apple en sommige zijn wat ingewikkelder, zoals dat van Starbucks. Beide logo’s zijn doeltreffend en werken voor de sector waarin zij zich bevinden alhoewel je je kunt afvragen waarom er voor een koffiemerk een engel wordt gebruikt. Als je kijkt naar de grote merken en hun logo’s, dan zijn deze vaak simpel door het gebruik van één vorm, één of twee kleuren en gemakkelijk in één oogopslag te herkennen. Dit komt vaak wel door de marketing, de producten en de strategie die deze bedrijven gebruiken om de naamsbekendheid van de merken (brands) te verhogen.

Ontwikkeltijd

Niet geheel onbelangrijk is de tijd waarin een goed effectief logo gemaakt kan worden. Afhankelijk van de input en de helderheid van de vraag, zal een goedlogo binnen 10 á 25 uur gemaakt kunnen worden, inclusief revisies en presentaties. Houd er wel rekening mee dat het proces rusttijd nodig heeft, waarin de ontwerper in zijn onderbewuste bezig is met het logo. De gebruikelijke looptijd voor een logo zal tussen de 2 en 4 weken zijn.